Deze week werkten we rond zintuigen : zien, horen, voelen, proeven, ruiken
 |
We gaan voelen bij elkaar. Wie ben je , wat voel ik ? |
 |
We voelen aan voorwerpen en benoemen ze.
Ben ik juist ? |
 |
Het boetseren van "zintuigen-mannetjes" uit klei |
 |
Ons mannetje moet kunnen zien, horen , voelen,
ruiken en proeven |
 |
Voelen van voorwerpen op je kaartje |
 |
Bij het item "zien" kijken we in elkaars ogen.
Zo ontdekken we de kleur van de iris en de pupil. |
 |
Wie niet kan zien is blind en kan moeilijk de weg vinden.
Maar horen kan je wel, daarom luisteren we
naar ons vriendje die ons zal leiden. |
 |
We gaan op verschillende plaatsen zitten en luisteren.... |
 |
.....daarna wordt alles opgetekend. |
 |
Op de computer spelen we een geluidenspel.
Herken, benoem en duid de geluiden aan. |
 |
Proeven
We kunnen verschillende smaken proeven :
zout, zoet, zuur en bitter |
 |
....en proeven maar ! |
 |
"Juf, ik heb thuis lekkere popcorn gemaakt, eentje met zout en eentje met suiker?"
Wat vonden jullie het lekkerst ?
Ook de marsepein was superlekker en smaakte helemaal niet bitter !
|
 |
We ruiken aan de geurdoosjes. Wat ruik je ? Kan je het benoemen ?
|
 |
De kleuters krijgen ieder een geurdoosje. Eén andere kleuter heeft hetzelfde geurdoosje. En nu al ruikend op zoek naar hetzelfde geurtje. |
 |
Heb jij dezelfde geur als ik ? |
 |
Mag ik eens ruiken aan jouw doosje ? |
 |
Toch niet zo makkelijk ... |
 |
Ja, gevonden , juf ! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten