De haas en de schildpad – Jean de la Fontaine
De haas denkt makkelijk te zullen winnen en spant zich totaal niet in.
Onderweg denkt hij gerust een dutje te kunnen doen, maar als hij wakker wordt, heeft de schildpad de finish al bereikt.
Zo verliest de haas toch de wedstrijd.
De moraal van het verhaal is dat hardlopers doodlopers zijn en dat langzaam-maar-zeker-werk tot goede resultaten leidt.
Juf vertelt het verhaal van "de haas en de schildpad".
Ook leren we wie Jean de la Fontaine is en waarover hij schrijft.
We boetseren figuurtjes uit klei , een snel en traag diertje. Daarna wordt alles geschilderd....
....en dit is het resultaat !
Luisteropdracht rond ruimtelijke begrippen.
Het verhaal van Jean de la Fontaine gaat over de schildpad en de haas.
Wij vinden onze eigen figuren uit en tekenen ze : een snel en een traag dier.
De fabel wordt in rijmvorm geschreven , daarom waagden we dit ook eens ....
Dramatiseren van het verhaal in de zaal.
Juf vertelt het verhaal "de haas en de schildpad" door middel van bordschetsen .
Nadien probeerden we dit ook op onze tekenborden.
Wedstrijd tussen de hazen. Spannend !
Spelen met rangtelwoorden : wie is eerst, laatst, voorlaatst, tweede ...?
Wegen van wortelen.
Werken rond begrippen : wat is het lichtst, zwaarder maken, maak even zwaar dan ..
Evenveel wortelen nemen als je getalbeeld.
Verdelen van de wortelen tussen de haas en schildpad. Hoe kan je de wortelen nog verdelen ?
Sommige kleuters schrijven het op.
Juf vertelt het verhaal van "de haas en de schildpad".
Ook leren we wie Jean de la Fontaine is en waarover hij schrijft.
We boetseren figuurtjes uit klei , een snel en traag diertje. Daarna wordt alles geschilderd....
....en dit is het resultaat !
Luisteropdracht rond ruimtelijke begrippen.
Het verhaal van Jean de la Fontaine gaat over de schildpad en de haas.
Wij vinden onze eigen figuren uit en tekenen ze : een snel en een traag dier.
De fabel wordt in rijmvorm geschreven , daarom waagden we dit ook eens ....
Dramatiseren van het verhaal in de zaal.
Juf vertelt het verhaal "de haas en de schildpad" door middel van bordschetsen .
Nadien probeerden we dit ook op onze tekenborden.
Wedstrijd tussen de hazen. Spannend !
Spelen met rangtelwoorden : wie is eerst, laatst, voorlaatst, tweede ...?
Wegen van wortelen.
Werken rond begrippen : wat is het lichtst, zwaarder maken, maak even zwaar dan ..
Evenveel wortelen nemen als je getalbeeld.
Verdelen van de wortelen tussen de haas en schildpad. Hoe kan je de wortelen nog verdelen ?
Sommige kleuters schrijven het op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten